tisdag, januari 03, 2006

Bojkotta gurkan!

Tillåt mig lite otillbörligt gynnande: ICA:s hemsida bjuder på frågorna jag alltid ställt mig:

Näring i gurka? - Inskickad 2005-02-04

Hejsan, Är det sant att det är lika mycket näring/vitaminer i en oliv som i tre kilometer gurka? Jag minns inte var jag hörde det någonstans, men det får en ju att undra vad det är för mening med att köpa gurka i så fall! Sara


Enligt Tom finns det tre sätt att bli intelligent på. Antingen a) föds man till det (det så kallade arvet) eller så b) inskolas man (det så kallade sociala arvet eller miljön) eller så c) så käkar man Omega-3. Jag trodde länge att det sistnämnda endast var förunnat våra köttätande vänner, men så är uppenbarligen inte fallet. Åtminstone om man ska få tro ICA:

Omega-3 fett utan fisk? - Inskickad 2005-01-27

Det pratas mycket om omega 3-fetterna,är allergisk mot fisk och skaldjur,vad bör jag äta för att få i mej dessa omegs 3-fetterna?

Svar av Christina Karlsson:
Hej Maj-Len! Tack för ditt mail. Omega-3 fettsyror finns förutom i fisk även bl a i torkade linfrön, raps- och sojaolja, vetegroddolja, flytande margariner och i valnötter. Det finns även kosttillskott som inte är fiskbaserade - fråga i en hälsokostbutik. mvh Christina Karlsson Dietist

1 Comments:

Blogger Tom said...

En sked linfröolja om dagen ska täcka dagsbehovet. Ett billigt och bra alternativ. Jag varnar dock för att det smakar pecka!

1:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home