onsdag, december 28, 2005

Colgate-mannen & moraltanten Peter

Var på kallbadhuset med min nyss hemkomne kusin och hans kära gymnasiepågar. Mellan de mina tio dopp i det +2 gradiga vattnet värmde jag mig i bastuar av varierande temperatur. I den 95-gradiga bastun började en man, som jag tyckte mig känna igen, tala till mig. Det visade sig vara det fungerar fortfarande-mannen. Alltså han som gjorde reklam för Colgate Total munskölj någonstans i mitten av förra decenniet. Det fungerar fortfarande-mannen berättade att han numera gjort en karriär inom SVT-koncernen och dragit in en massa stålar till vårt välfärdssamhälle. På sedvanligt manér var jag den ende som kände igenom honom.

På kvällen kom jag över ett exemplar av Sveriges snabbast växande livsstilsmagasin för män. Jag skulle inte vilja höja den till skyarna direkt. Den var faktiskt riktig dålig. Och för den porrsugne fanns där bara ett fåtal bilder (och inga könsbilder) kombinerat med en riktigt tafflig intervju (Var har den seriösa herrtidningsjournalistiken tagit vägen?). I tidningen erbjöds det även en prenumeration på dagens brudbild via MMS, "perfekt för lunchrycket"? Nej, tacka vet jag tidningen Hi-Score, där kombinerades CD-ROM, videovåld och lite naket på ett alldeles briljant sätt!

Det verkar finnas ett annat universum, parallellt med mitt, där alla verkar ha mycket mer okultiverade intressen (och dessutom aldrig få sig ett ligg). Även om man uppfann en maskin som kunde ta mig dit (detta skulle förmodligen trotsa såväl tvillingparadoxen som minsta motståndets lag) har jag ingen större lust att genomföra en sådan resa.