onsdag, september 28, 2005

Uppochnedvända världen

Iakttagelse nr 1:
Tar en taxi och samtalar med chaffisen (på sedvanligt manér). Inga klyschor à la "Muhammeds taxi" om tidigare läkaranställning i Bahrain och yada yada yada. Nej, men han var på väg att utbilda sig till tandläkare i Sverige. Alltså från att ha varit taxichaufför till tandläkare, inte tvärs om. Jag hoppas allt är glasklart.

Iakttagelse nr 2:
Min far nekas frukt och grönt efter stängningsdags på Möllevångstorget. Ingen vågar trotsa torghandelslagen och sälja till den vita medelklassens män efter klockan 15. Diskrimineringen slutar inte där: i flera år har han dragit ut på att köpa en piratdekoder till tv:n eftersom han är säker på att de skulle ta honom för snut.

- Peter! Du får gå in och köpa dekodern åt mig. Du har ett betydligt mer mystiskt utseende (underförstått: som smälter in likt en khakiklädd kolonisatör i Gobi-öknen, min anm.)

Den vite mannens nya börda är det, hur som helst.


Vit, medelklass och hetero: en postmodern triple oppression-familj

Iakttagelse nr 3:
Mitt bredband har börjat gå långsamt trots att jag just uppgraderat till 8 mbit och jag tror inte det kan ha att göra med att amerikanarna har vaknat (förra årtiondets svar på dolkstötslegenden).

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

10:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

6:39 em  
Anonymous Anonym said...

Concurrent Media Exposure: Another Form Of Continuous Partial Attention
Posted by Stowe Boyd Gregory Lamb writes in today's Christian Science Monitor that we are seeing a huge explosion in the range and depth of media we are exposed to daily: We swim in an ocean of media .
This is cool stuff, keep it up! If you could use more energy to get through the day, please have a look at my site about natural energy drinks...

8:36 em  
Blogger Tom said...

Hej!
Du vet väl att du kan ställa in så att du inte får någon spam?

Jag har spelat "Carmen Sandiego" hela eftermiddagen och är begeistrad. Visste du att Monte Titano ligger i San Marino? Tänk vad man kan lära sig med data!

7:56 em  
Blogger Tom said...

Hej!
Du vet väl att du kan ställa in så att du inte får någon spam?

Jag har spelat "Carmen Sandiego" hela eftermiddagen och är begeistrad. Visste du att Monte Titano ligger i San Marino? Tänk vad man kan lära sig med data!

7:56 em  
Blogger Tom said...

Ok. Så här blir du av med spam på bloggen. Gå in på "Change blog settings" sedan på "Comments". Under "show word verification" klickar du "yes", då kan inte spamarna komma åt dig!

10:09 em  
Anonymous Anonym said...

Om du är sugen på lite ideologifylld historieskrivning så kan jag tipsa om dn här sidan:
http://www.authentichistory.com/images/1960s/treasure_chest/cover_02.html

4:44 em  
Anonymous Anonym said...

http://www.authentichistory.com/images/1960s/treasure_chest/cover_02.html

Nu hoppas jag att hela länken kommit med.

4:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home