måndag, juli 03, 2006

Paperboy Pete

Tidningsbärarna känner visst inte till Lassalles järnhårda lönelag. Enligt den klassiska ekonomiska teorin utvecklad av Smith, Ricardo och Marx är arbetets värde detsamma som kostnaden för att reproducera en arbetare (kostnaden för mat, arbete, oddset osv.). Min arbetsplats tycks vara exkluderad från denna lag. Man kan inte ens att överleva på att arbeta 30 dagar i månaden.

Efter bara några dagar drabbades jag av ett så kallat jet lag syndrom, en följd av en helomvändning av dygnet som resulterar i ett obehagligt sjukdomsliknande tillstånd. Innan detta hade jag trott att jetlag var något som bara drabbade Hollywood-kändisar, precis som scientologi och kabbala. Men som vanligt fick mina fördomar stå tillbaka för den komplexa verkligheten.

I slutet av distriktet ligger ett villaområde insprängd bland knarkarkåkarna. Det ser ganska idylliskt ut. Fast i morse hittade jag en kanyl framför en garageplatta. Den var visserligen ordentligt vakuumförsluten.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det den klassiska ekonomiska teorin säger är att marginalkostnaden för ytterligare en producerad vara är detsamma som marginalintäkten. I ett samhälle med skatter blir allting lide mysko. Tänk inte för mycket på klassisk ekonomi, bara sköt ditt värv. Det blir bra så.
http://hamlet.blogg.se

2:57 fm  
Blogger Tom said...

Du borde ansluta dig fackligt och kämpa för bättre villkor. Jag har t ex inte heller så mycket lön, men jag vinner ett glassogram då och då. Det är ett krav som du också skulle kunna ställa i förhandlingarna med arbetsköparen.

1:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home