tisdag, maj 31, 2005

Googlandets arkeologi

Det finns fler saker att göra på Google än att stalka gamla skolkamrater och försöka finna den mest obskyra porren (vilken för övrigt består av dvärgar som gör saker tillsammans med människor av medellängd). En liten hobby jag ibland ägnar mig åt ibland är gräva på Google Groups. I dag fann jag ett historiskt inlägg.

För er som inte trodde visste det så vill jag även påpeka att internet inte bara har möjliggjort tidsresor - det har nu även upplöst själva tiden (och detta på www!). Tack vare Archive.org:s Way Back Machine kan vi uppleva nuet och historien på en gång. Kyrkofadern Augustinus trodde ansåg att bara en allsmäktig skapare kunde göra det, men den tesen har nu alltså visat sig felaktig.

PS. Varför kallar sig Johan Norborg för idéhistoriker? Om han är idéhistoriker så är jag jävlar-i-mig Jürgen Habermas.

En ful fisk